piątek, 25 września 2015

"Motyl na uwięzi" Zinat Pirzadeh



                                                           ISBN: 978-83-8069-059-2
                                                    Tytuł oryginału: Fjäril i koppel

                                                     Data wydania: 11.08.2015

                                                     Format: 125mm x 195mm
                                                                                  
                                                     Liczba stron: 312


Zinat Pirzadeh to irańska pisarka, aktorka i komiczka zamieszkała w Szwecji, a powieść "Motyl na uwięzi" to jej debiutancka, oparta na własnym życiu książka. Została wydana niedawno. Znalazłam ją w bibliotece i zaciekawiła mnie, ponieważ gustuję w tego typu literaturze.
Bohaterką powieści jest Szirin, mieszkanka małego miasteczka w Iraku. Przygotowując się do ucieczki z dotychczasowego życia, prowadzi narrację i cofa się w przeszłość do swego dzieciństwa i młodości, a nawet wcześniej do dziejów własnej rodziny. Iran lat jej dzieciństwa, to kraj pod panowaniem autokraty, szacha Mohammada Rezy Pahlawiego i jego okrutnej tajnej policji SAVAK. Tamtejszy Iran jest niezwykle postepowy, szach i jego żona wzorują się na zachodnich trendach i zwyczajach, chociaż w małej mieścinie Szirin nadal panują starodawne zwyczaje, kobiety zasłaniają się i wcześnie wychodzą za mąż, rzadko pracują i pozostają pod wpływem męża lub ojca.
W islamie dziewczynka dostająca pierwszej menstruacji, zostaje uznana za kobietę. Szirin "zostaje kobietą" w wieku 10 lat i rodzice rozmyślają na temat wydania jej za mąż, choć mentalnie jest ona jeszcze dzieckiem.
W okresie młodości Szirin wybucha rewolucja w Iranie. Szach abdykuje. W 1979 roku do kraju wraca ajatollah Chomeini i zostaje proklamowana Islamska Republika Iranu. Przyjęto trudny do sklasyfikowania ustrój polityczny, łączący elementy nowoczesnej demokracji z religijną dyktaturą. W Iranie powołano policję religijną i takie sądy, które sprawują całkowitą kontrolę nad wszystkimi dziedzinami życia. Odejście od religii islamskiej karane jest śmiercią, tak samo cudzołóstwo i kontakty homoseksualne. Noszenie hidżabu przez dziewczęta od dziewiątego roku życia jest obowiązkowe. Zabronione jest picie alkoholu, noszenie niemuzułmańskiego stroju i kontakty między niespokrewnionymi osobami płci przeciwnej. Segregacja płciowa obowiązuje m.in. w szkolnictwie, służbie zdrowia, środkach komunikacji publicznej, na plażach, w kinach, salonach fryzjerskskich, lokalach gastronomicznych i obiektach sportowych.
Zaczęłam rozmyślać, jak to jest mieć męża, który naprawdę może zabrać mnie do nieba  mnie, która uwielbiała siedzieć wysoko na gałęzi drzewa, gapić się na chmury i odpływać myślami daleko, daleko stąd. Serce biło mi mocno, nie wiedziałam dlaczego, myśli kotłowały się w mojej głowie. Co tak właściwie robi się, kiedy jest się żoną? Czy wolno mi będzie zabrać ze sobą moje lalki? Nie miałam pojęcia, co dzieje się pomiędzy mężczyzną a kobietą, moje myśli były zaledwie niewinnymi fantazjami dziecka - fragment książki.
Szirin wydana za mąż wbrew własnej woli, postanawia uciec od męża przy pomocy babki. Czy jej się uda? Przeczytajcie sami.
Książka jest pisana baśniowym stylem, który nie podobał mi się, chociaż sama opowieść dość mnie wciągnęła, być może dlatego, że lubię powieści o kulturze islamskiej.


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...